Precis där Gracilisarna håller till är det redan två Jullepar- Marlieri och Transcriptus, så det kommer nog att bli ganska svårt för nya jullespellivinkar att bilda revir - om dessa revir inte blir pyttesmå då såklart.
Faktum är att jag har lite bryderier om hur det här 960-projektet kommer att utveckla sig. Ett klart (lite trist) faktum är att Gracilisarna är oerhört dominanta. Det är inte det att de biter eller trasar sönder några andra fiskar - men det är ett oupphörligt, hetsigt jagande som faktiskt är ganska stressande att titta på - det är helt enkelt ALDRIG lugn och ro, och alla andra fiskar - förutom de två julleparen - befinner sig på akvariets högersida. Vi snackar här om ett par Gracilisar som har tagit över karet ganska så rejält.
Som om detta inte var nog så ser jag tydliga lek- och parbildningstendenser på Gracilisungarna från första kullen. Det går flera "par" på två stycken och korvar sig för varandra samt kilar in och ut bland stenarna. Dessa yngel visar också upp en aggressivitet gentemot andra fiskar som är enastående - riktigt tuffa och orädda små sketungar det där.
Så, trots att ytorna är väl tilltagna i detta karet märker jag en ihopträngning på övrig fiskbesättning som faktiskt är ganska oskön.
I ett längre perspektiv tror jag att det får bli så att jag tar bort Ocellatusarna och även Troffarna. Dessa två grupper får inte det spelutrymme som de kräver, och det märks, speciellt på troffarna som nu börjar bli lite leksugna men inte får en chans i helvete att komma till skott. Så fort de börjar cirkla med huvudena neråt och spela för varandra - så är någon av gracilisarna där och stör.
Det får helt enkelt bli så att jag skaffar ett par nya kar och sätter troffar resp. Ocellatusar för sig (eller sätter in en annons här på forumet) - och behåller Gracilisarna i det stora karet tillsammans med ett antal jullar och Cyprichromisarna.
Detta skulle ju iofs kunna bli riktigt läckert - tänk en 960-koloni med Gracilis...
Men, vi får se vad det blir av det - nu gäller det att plocka fram det berömda tålamodet.