Kjaer skrev:
Tack för förklaringen jag tror jag fattar nu:D.

Har en fråga till... I artikeln på cichlid-forum står det så här: "2nd method. This one is used by probably 99% of hobbyists. Addition of X amount of NH3 drops until Ammonia level of 5ppm is achieved. This X amount of drops has to be added daily until NO2 spike. Afterwards follow up with ½ X (from previous step) amount of NH3 drops daily until NO2 is 0ppm causing NO3 peak. ~50% water change should follow -> cycled tank. (this recipe uses regular Pure Ammonia 4-15%)"

Om man först tillsätter ammoiak till en koncentration på 5 ppm och sen fortsätter tillsätta lika mycket varje dag, blir väl ammoniakhalten mycket högre än 5 ppm innan bakterierna har kommit igång?

Hmm, det var nytt för mig. jag droppar i till jag får rätt koncentration, sen upprätthåller jag den koncentrationen till nitriten slår i taket och sen börjar sjunka igen, sen minskar jag lite på amoniumet och håller det stadigt på samma nivå tills nitrit är noll sen vattenbyte och fiskar.

Men som du hade i exemplet så borde ju amoniumkoncentrationen öka om man tillför samma mängd varje dag, men det borde ju inte vara något problem eftersom man lugnt kan gå upp till närmare 10 ppm när man inte har fiskar. Men så snart bakterierna kommer igång så kommer amoniumet att minska .... Men den här varianten du tog upp borde ju vara lättare att genomföra än den jag kör för jag måste ju hela tiden mäta nivån på amoniumet, här mäter du ju bara upp en gång och sen sätter i samma mängd varje dag till nitriten är noll igen. Så då slipper man ju ett mätsteg i alla fall.

Slutsats, den här metoden borde fungera lika bra och vara lite lättare eftersom man mäter amonium bara en gång och nitriten är det enda man mäter sen...