Ögat har troligtvis blivit avbitet i strid. Det hände med mina neontetror då jag var dum nog att acceptera att alla var i samma påse hem från djuraffären när jag köpte dem.. Det måste ha gått hett till i påsen :( Jag skulle ha avlivat fisken.
MEN... Jag undrar också mest över pansarmalarna...
Att nyköpta fiskar dör bara några dagar efter inköp borde ha något att göra med detta:
- De var svaga och sjuka exemplar (brukar man kunna se i affären)
- Du lade i dem i det nya vattnet för snabbt, utan att först vänja dem med ditt vatten genom att ha påsen länge i akvariet och långsamt fylla på lite vatten från ditt akvarium i den, successivt, under flera timmar.
- Ditt akvarium har mätbara halter av nitrit vilket skadade pansarmalarna när de kom till akvariet, och fick dem att dö. De blev senare uppätna.
Kan någon av dessa anledningar stämma?
Jag skulle direkt införskaffa ett DROPP-test för nitrit. Halten ska ligga på noll.
Om du har mätbara halter av nitrit i vattnet så kan det bero på att du har matat för mycket, ELLER har ett för litet filter. Köp i så fall en flaska nitrivec och dosera mycket, byt lite vatten varje dag tills halterna gått ned, och mata mindre.
Hoppas du kommer på vad det var!