Jag gör faktiskt inga vattenbyten. Slamsuger en dryg tredjedel av vattnet ungefär varannan vecka bara. Det är allt. Däremot har jag börjat mata med röda mygglarver nu, vilket ju kommer smutsa ner lite mer, men vi får se hur det går med det. Fiskarna hinner äta upp det mesta innan det når botten ändå, och där nere går mina corydoras och äter upp resten om det skulle bli nåt.

EasyCarbo vet jag att jag kan få tag på lätt, men PMDD, däremot, verkar krångligare (har sett ett par länkar att beställa från). Det hade varit himla enkelt om det gick att använda märket Hobby's "Ferrogan" i stället för PMDD, men jag antar att de inte är likvärdiga? (Dvs. innhållsmässigt)

Nitrathalten uppe!? Och fiskarna vid liv...? Hur går det ihop? Just nu har jag ingen (enligt Seras vattentester) nitritförgiftning, men däremot en aning för mycket (=ljus orange, för den som är bekant med Seras tester) nitrat i vattnet. Men du säger att det är bra om det är lite ändå? Jag har nyss för mig att jag läste någon stans på forumet att yngel inte alls växer lika fort om det är nitrat i vattnet. Och mina har knappt växt någonting på över en månad...

Tack för svaren! De är till stor hjälp.