Vet inte vad du menar att konkurrensverket skulle göra Katharina???

Jag har själv haft affär och aldrig varit med i någon kedja så det är helt valfritt om man vill gå med i en sådan. Man kan få en del rabatter genom att gå med där, men å andra sidan kostar det också så det kan gå på ett ut.[quote=Kjell Fohrman;1075024]Så du menar alltså att för att du har en synpunkt i en fråga så får någon annan inte tycka och skriva samma sak - lite märklig inställning:confused:

Drömma kan man ju, men tror du verkligen på fullt allvar att Mohammeds Närlivs med en omsättning på 2 miljoner någonsin kommer att kunna få samma inköpspriser som ICAS Supermegamarket med en omsättning på 500 miljoner.

Jo.. Det är extra trevligt om folk har samma åsikt som en själv såklart.. Jag fick den uppfattningen att du rättade mig ang att ingå i kedja. Och jag har också haft en egen butik, inne i Stockholm. Jag tacka nej till att ingå i kedja pga att det kostade minst lika mycket som det smakade och när jag sålde så rekommenderade jag köparen att inte ingå i kedja men det gjorde han och sedan gick han i konkurs 6 månader efter att han hade köpt... [:o]
(Drömmen svarar jag på nedan)...

cattus skrev:
Alla har samma rätt att köpa stora volymer/år och få rabatter.

Men den lilla butiken som köper lite åt gången får inte samma rabatt eftersom grossisten står för frakten och det kostar i stort sett lika mycket att skicka varor för 3000:- som att skicka varor 15000:- i en leverans. Då får den som beställer mycket rabatt istället.

Nej, man kan nekas att handla ifrån en leverantör för att han är uppköpt av en kedja. Du måste ingå i kedjan för att få handla.
Detta problem skulle lätt kunna lösas med att den lilla kunden fick betala en frakt och expeditionskostnad. Detta med 3 dubbla priser är ju framtvingat av de stora kedjorna för att konkurrera ut alla små, kartellverksamhet alltså, konkurrensverket sover definivt.. Det är billigare för den lilla livsmedelsbutiken att åka till Willy´s och handla än att köpa från leverantören.. Det är inte fri konkurrens som lagen säger.