Katharina skrev:
Nej, man kan nekas att handla ifrån en leverantör för att han är uppköpt av en kedja. Du måste ingå i kedjan för att få handla.
Detta problem skulle lätt kunna lösas med att den lilla kunden fick betala en frakt och expeditionskostnad. Detta med 3 dubbla priser är ju framtvingat av de stora kedjorna för att konkurrera ut alla små, kartellverksamhet alltså, konkurrensverket sover definivt..
Nr 1: Kedjorna köper inte butikerna, man väljer själva om man vill gå med. Man betalar en avgift och får stöd, hjälp, annonsering , samt rabatter hos vissa leverantörer som kedjan har avtal med. Däröver kan man välja att handla från andra grossister också, men får då själv göra upp med grossisten om ev. rabatter. Den enda kedjan i Sverige som har uppköpta butiker(vad jag vet) är Grizzly-butikerna, numera 6 st(tror jag). Djurkompaniet startar egna och sedan har vi de frivilliga. Arken, Djurmagazinet och Djurens Värld. De sluter själva avtal med de grossister de vill jobba med.
Nr 2: Den lilla butiken har inte 3 ggr så höga priser. Generellt så har kedjorna och stora butiker mellan 5-20% rabatt hos grossisterna. Det är skillnad på att köpa för 20.000:- och 1.000.000:-/år hos samma grossist.
Nr 3: Kartellverksamhet är när två eller flera företag(ofta stora med hög marknadsandel) gemensamt sätter priser på varor eller tjänster för att höja (även dumpa) prisnivån på markanden.
Fri konkurrens är när alla parter kan sätta egna priser och förhandla till sig rabatter.
Med tanke på det jag skrivit tidigare ang. den låga vinsten hos vissa företag i branchen. Tänk om de bara höjde priset med 2% på en omsättning av 3 miljoner. Det skulle öka vinsten 60.000:-/år vilket borde räcka för att få pengar att investera för framtida bruk(flytt, nya inventarier mm). Eller hjälp för en hyfsad lön.