Kjell Fohrman skrev:Håller med om att det är en jäkla massa onödigt pappersarbete och mycket skulle också kunna förbättras, tyvärr beror ju en stor del av detta pappersarbete på att det fuskas så förbaskat mycket bland småföretagare. Svarta pengar är oerhört vanligt och det gäller inte bara akvaristik/zoo utan de flesta branscher.
Blir man egen företagare så innebär det också att man antingen själv måste kunna ekonomi eller så får man köpa den tjänsten - har man inte råd att köpa tjänsten eller kan detta själv så skall man inte starta ett företag - så enkelt är det.
[COLOR=blue]Svarta pengar är ju ett kapitel för sig, hur man ska komma till rätta med det har jag faktiskt inga bra ideér om. Det går ju inte att skylla på skatter, papper etc. För det kommer alltid att finnas människor som vill ha ut allt som dom tjänar, utan att ha en tanke på att samhället också kostar pengar i form av sjukvård, utbildning, väger osv. ett stort problem är det dock.[/COLOR]
[COLOR=blue]Håller till viss del med om det du skriver ang pappersarbetet, men jag tror att vi (Sverige) tappar bort en massa duktiga och driftiga människor med bra och vinstgivande ideér då det hela faller på pappersarbetet runt om. [/COLOR]
Bara ett litet exempel. När jag startade mitt GmbH (motsvarande AB) i Tyskland måste man registrera sig hos kommunens notarie. Eftersom jag var ägare till företaget och jag muntligen måste godkänna att jag förstått vilka reglerna är för GmBH så måste jag personligen infinna mig där. Innan hade de frågat om jag kunde tyska och när jag sa nej så innebar det att en av myndigheterna auktoriserad tolk på svenska måste infinna sig (som jag fick betala). Det hjälpte inte att jag sa att jag hade med mig en anställd som pratade flytande tyska och dessutom "svenska".
När jag kom dit så läste notarien en mening på tyska och sedan översattes detta av översättaren. Efter varje stycke så frågade notarien om jag förstod. Så höll vi på i fyra timmar eller något sådant innan det var klart. För övrigt var nog den finska översättaren sämre på svenska än vad jag var på tyska.
När jag sedan sålde företaget så sa jag att jag pratade tyska men jag visste att han skulle kolla det när jag kom. Så direkt när jag kom dit började jag prata tyska med notarien och eftersom jag började prata så kunde jag ju välja vad vi pratade om och då gick det hyfsat - det hade varit värre om han hade valt ämne och att det då t.ex hade blivit ett förhör om bokföringstermer på tyska eller någor sådant, för min tyska är minst sagt usel.
Hur registerar man ett företag i Sverige - man skriver under en blankett och skickar in till PRV.
[COLOR=blue]Ja, det är väldigt lätt att starta ett företag i Sverige, tror det kostar 750:- att registrera en enskild firma. Så att nån form av krav tycker jag att det ska ställas på nyföretagare. Om inte annat för att kanske rensa ut en del av det momsfusk, skattefusk etc. som de oseriösa använder sina enskilda firmor till. Med detta menar jag inte att alla fuskar när dom registrerar företag, utan dom flesta har nog en affrsidé som dom tror på och är villiga att slita hund för. Kanske det skulle funka med nån form av startaegetbidrag för dom, fast i formen av hjälpmedpapperstöd :)[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Hoppas att alla som har ideér fortsätter att försöka utveckla dessa till vinstgivande företag![/COLOR]