Hagi skrev:Vill man ha lek av en specifik art brukar ofta artakvarium vara det bästa (dvs att du bara har ex. 2 hanar av en art till en grupp honor i lämligt kar). Ju mindre man behöver flytta dem desto bättre, att flytta dem innebär alltid en risk och en tid för acklimatisering.
Tänk på att det skall vara enkelt att håva den hona som du fått lek på från "lek-karet", för att sedan snabbt/bekvämt slänga i "spottkaret"... Sparsam inredning både i lekkar, spottkar och i karet för uppväxt! Överdimensionera filtret i tillväxtakvariumet och ha bara ett täckande lager grus på botten, ev växter kan man ha i kruka/burk.
jo hade inte tänkt att ha någon inredning alls i tillväxt karen eller kanske någon tegelsten eller liknande, men hade inte tänkt att ha bottensubstrat för då blir det lättare att hålla rent.
i spott karet hade jag tänkt att ha många små grottor. och en eller två till honan. bör jag ha bottensubstrat där?
Kom på att jag ska börja med socolofiarna istället, funkar det att ta en hane och två honor till mitt 100L eller blir de för få kvar då? 1+1 ? sedan undrar jag också om det går fortare ifall man byter hane efter att första honan har börjat att ruva?
Kommer med bilder till helgen.;)