Jag tillhör skaran som alltid sagt "Jä..la bubbelholkar, aldrig i livet." Som barn fanns det ett akvarium i familjen, som till och ifrån var bebott. Jag tror att det var min storebror som var mest drivande, jag brydde mej inte. På den tiden (mitten av 70-talet) var det storrengöring ett par ggr, om året, sanden kördes i ungnen, allt togs ur och tvättades, massor av jobb. Jag har för mej att det var svärdbärare och scalarer som var mest frekventa.
Har som sagt aldrig velat ha eget, MEN min väninna Kristina har akvarium och vintern 05-06 så började jag fråga lite om hur skötte kar. Det skulle jag aldrig ha gjort.
Snabbt köptes ett 160 li kar in, efter 2 veckor sålde jag det till min väninna, bytte upp mej till ett 540 kar och sen bara fortsatte det. Idag har jag ett 540, ett 528, ett 400 och ett pytte på 200. Hade även 2 st 80 li kar men dem har jag sålt.
Har haft nästan all slags fisk man kan tänka sej, från guppy till diskus.
Idag har jag 3 malawi kar och 400 liters är tanganyika.
Måste erkänna att jag fastnade hårt i fiskträsket och har inga planer på att lägga av, min familj trodde nog att detta skulle vara en övergående hobby, men jag älskar mina firrar. Nån gång ska jag prova på saltvatten och jag vill ha ett STORT kar, kanske ett par tusen liter. Så lessna det gör jag inte.
MVH/kkk