Har de senaste dagarna byggt en liten stenformation för att ge firrarna lite grottor.

Började med en stor skifferplatta som jag silikonade fast mindre skifferskivor på. Hade ingen direkt plan, utan satte stenarna där de passade och gav störst fästyta för silikonet. Varje sten sattes med 12 timmars mellanrum för att säkra stabilitet. När hela formationen var färdig satte jag alltihop på en skiva i akryl som jag sågade ut från en spillbit som blev över från byggandet av mitt 450 liters (se projekttråd i signaturen).

Tanken är att akrylskivan ska ligga närmast glasbotten och att gruset ovanpå ska stabilisera så att man minimerar sannolikheten för att formationen välter. Inte för att det är någon risk för det egentligen, enda chansen för att det skulle hända (ens om akrylskivan inte var där) är om jag råkar välta den med handen när jag är där inne och rotar.

Men, men... Med lite fantasi gick det till slut. Kanske inte ser helt naturligt ut, men jag är inte hardcore på att det måste vara som i naturen. Ska låta silikonlagret mot akrylskivan torka och härda något dygn, så jag lägger väl i den i morgon kväll. :)

Ah, det höll jag på att glömma... Tanken med att ha den stora skifferskivan längst bak är bland annat för att dölja pumpen och filtret. :)

Bild på kreationen:
http://static.pici.se/pictures/TEEkpyXXu.jpg

På bilden ser vi bara fyra stenskivor, men det är ytterligare två inuti som skapar gångar och smågrottor. Små glipor i sidorna ger tillfällen att kunna komma in och ta sig ur grottorna på många olika sätt, liksom uppifrån. Silikonfogarna är något visuellt förstärkta pga kamerans blixt, i verkligheten syns de inte lika mycket.