Hagi skrev:Har du bara en hane kommer han antagligen att betrakta hela burken som sitt revir!
Tänk på att "köra in" akvariet ordentligt innan du släpper ner dina tilltänkta föräldrar (om du är rädda om dem). Ett akvarium brukar ha uppnått balans efter ca 2-3 månader. Kör i någon "skitfisk" som du använder vid inkörning av systemet...
Går det segt med leken, prova att mata med svarta mygg -det brukar kunna trigga till lek, speciellt om du matar med levande nu till våren. Då brukar det smälla till ;)
Fiskar brukar sällan leka på beställning, man vet aldrig, ibland kanske paret inte passar ihop och om man byter hane eller hona så leks det på en gång. Det är så olika! Förändring i vatten/foder triggar till lek är min fasta övertygelse när det gäller dessa firrar. En hona som blir för hårt ansatt innebär sällan lek!
Tackar! inressant läsning! man lär sig något nytt varje dag:P
Men nu har jag börjat grubbla lite över filtrena igen.
Vet inte hur jag ska få så stor och bra filteryta till karen. ?
Har en 400L/h pump (innerfiler) med mycket liten filter yta, funderar på om det räcker att stoppa ner punpen i en bunt med grov filtermatta?
Den hade jag tänkt att ha i antingen spott eller lek karet, vilket rekomenderar ni?.
Har också kollat på lite andra pumpar, tror ni http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp kan funka? så att man bygger en filterkammare av något slag? fast vill helst inte limma något på glaset. finns det andra lösningar med en sån pump?
Kan man bygga som en låda med filtermattor och ha den i ?
Hur stort filter och cirkulation ska jag ha i spott karet?
Ojj mycket frågor blev det:P
Axel