patdah skrev:Jag vet... jag frågade om könsfördelningen bland vuxna djur på grund av att guppyhonor normalt föder fler hanar om det finns fler honor och tvärt om...
Anledningen till att jag undrar över salt är just denna att jag har upplevt att jag får fler honor om jag har haft salt i karet...
Så... kan jag få fråga vad jag vill nu? :)
Jajamensan, jag brukar bara vara tydlig med att just salt kan ställa till mycket problem i akvariet, vill man fixa hårt vatten tycker jag det är bättre att lägga i lite kalksten i akvariet.....:)
Jag har också hört att om det finns övervikt av något kön i akvariet så kommer de att kompensera detta så småningom....och när det gäller levandefödare så kan det mycket väl vara så, men jag vet inte till 100% om det stämmer. När det gäller andra fiskarter (Apistogramma t.ex.) så är det andra faktorer(PH, hårdhet, ev. värme) som avgör om det blir honor eller hanar...eller om det blir några yngel över huvud taget.:p
Med vissa andra arter av levandefödare (svärdbärare och platy) kan man tyvärr i vissa olyckliga fall råka ut för en population där man endast får honor, detta beror på att man korsat olika arter av olika ursprung, där det finns olika typer av könskromosomer, och i vissa kombinationer av dessa ger endast honor hur man än gör, då får man istället köpa till hanar helt enkelt.....:)