Lasse skrev:Ize - du får skilja på syrgas (O2) och en fri syreradikal (O). Den senare skall du inte ha för mycket av i akvariet :), däremor syrgas (O2) är bra att ha. C-vitamin förstör inte O2, bara neutraliserar den fria syreatomen O. MVH Lasse
. o 0 (Och nu glider vi in på syra-baskemin som jag erkänner att jag har rätt luftiga minnen av)
Syrgas är ju en hyfsat stabil gas men spjälkas den inte också under påverkan av askorbinsyrans vätejoner? Askorbinsyran är inte heller en lika stark som t ex citronsyran men den är ju ändå rätt så potent i sin oxidation? Eller är jag helt ute och cyklar?
För om jag inte minns fel så slutar inte en syra sin oxidationspåverkan förrän alla "extra" vätejoner har reagerat och tagit slut. Visserligen borde det ju finnas rejält med fria joner i vattnet som vätet kan reagera om man inte använder destvatten(vilket man inte gör.. ) och på så sätt neutraliseras askorbinsyran innan den börjar ge sig på stabila syrgasmolekyler..
Heh.. ibland svarar man på sina egna frågor bara genom att fortsätta tänka :D Om det blev rätt är en helt annan sak..