axeisi skrev:Okej. du skriver att fiskarna växer fort i ett 720. de blir vell inte större änn vad fullvuxna blir eller? dvs att tex socolofi blir vell inte mycket större än 7-8cm trotts att det är stort kar? :confused:
och om 15L per fisk stämmer så kan jag asså ha 48 st :O :):)
När jag skrev tanganyika tänkte jag främmst på snäcklekare, (Lamprologus Multifasciatus) de är ju lättskötta och ha ungifär 8-10st :) vad tror ni om det?
och filtermatta, det viktigaste är ju att det ska filtrera bra men också inte behöva göras rent ofta.! funkar bara biobollar då? eller ska måste man ha något som tar upp partiklarna?
Om du läser artbeskrivningen så gäller 7 cm i naturen
" sjön blir de bara max. 7 cm, akvarieodlade exemplar kan bli betydligt större. "
Det gäller i regel för alla arter. Eftersom andra förhållanden gäller i akvariiet när det t.ex. gäller att få mat så kommer de växa snabbare.
Rent förenklat kan man säga att det funkar med 15 liter per fisk men tänk också på att de både kan bli större och aggresivare så att du har det i åtanke när du planerar in vilka som ska gå där.
Jag hade inte blandat in tanganyika i ett malawikar, men det är jag det.
Har inge erfarenheter av det, men kan tänka mig att mindre snäcklekare lätt kan bli störda av snabba och något aggresiva mbunas.