havre skrev:Mantisar är häftiga, men jag har alltid haft svårt för de där filmerna. Tycker inte att det är tjusningen med en mantis och jag kommer aldrig att släppa ned en levande krabba medan jag skrattar och lägga ut det på youtube. Det är här mitt moraliska dilemma dyker upp. Mantisen behöver nöta ned sina raptorial appendages (det dem slår med) för att få en bra cykel på ömsningen. Eftersom jag inte kommer släppa ned levande till min mantis kan det bli ett problem. Skall dock försöka läsa det genom att stoppa in räk- och bläckfiskbitar i tomma snäckskal och annat hårt.
Lite nya bilder
Nu verkar mantisen ha bytt bostad till där jag hoppades att den skulle bo från början. Det är en liten grotta jag byggt åt den med lite små stenar utanför som den kan inreda med.
[ATTACH]9633[/ATTACH]
Katten har nu fattat intresse för sin ofrivilliga sambo och de har stirra på varandra ett par timmar idag. (Katten är i bakgrunden, ursäkta att fokus hamna på stenarna)
[ATTACH]9632[/ATTACH]
Dessutom är det dags att sluta kalla mantisen för "den" och ge den ett namn. Sambon kommer hem senare idag och har kanske ett förslag, annars är ni andra mycket välkommna att ge förslag :)
Mvh Thomas
Blev det nåt namn? coolt djur :)