Vilken sorts guramis har du?
Dvärguramis?
Mina erfarenheter av dvärg är att de är extremt känsliga och kräver frekventa små vattenbyten. Ca en ggr i veckan. Missade jag ett vattenbyte så dog dom. Men det låter som att du redan har dem och att det funkar bra eller?
När du säger "börja om", vad menar du då? Skall du tömma tanken på vatten?
Om du fått balans i tanken med rätt bakterier osv är det ju ingen bra idé. Det tar ju ett tag innan man får igång ett akvarium riktigt.
Det finns en tumregel för antal fiskar och den är 1 cm fullvuxen fisklängd per 1 liter vatten. Dock är det bara en tumregel och inget annat. Vissa fiskar kräver mer och andra mindre. Dessutom kan olika fiskar konkurrera på olika områden i tanken. Men som tumregel funkar den väl.
Kom ihåg när du väljer fiskar att ta med nyttofiskar också. Algätare mm. Kanske räkor o malar. Sedan finns det massor av literatur om vilka som är fredliga o vilka som är revirfiskar mm, bla här under avdelningar - sötvattensfiskar där du kan ange hur stort akvarium du har och svårighetsgrad mm. Dvärguramihannen min blev lite kinkig när han byggt skumbo. Har du andra guramisar än dvärg och fler än en kan det väl vara snyggt att ha ett guramikar med ålar, räkor, malar o grejjer. Kanske ngn krabba? Vad säger ni andra som vet? Står guramin nere vid botten på natten o blir krabbmat?
I mitt 112 byter jag kanske 10% 1 ggr i veckan. Jag kör då också i en dos pmdd. Sedan jag började med det har jag aldrig nåra algproblem och hejsan vad det växer. Jag har en rot och en döskalle mina söner valt. Sedan är det vallisneria, och vattenpest i bakkant, tre låga förgrundsplantor och en tigerlotus som egentligen behöver mer utrymme enl. spec. den växer iofs dåligt så den förblir en färgklick i mitten. Jag införskaffade även några utricularia graminifolia som precis hade börjat breda ut sig som en gräsmatta (bara det tog ju 6 veckor) när dvärgurtamihannen tog allting och gjorde skumbo av....Hmmm... 70 spänn per planta...
Valisnerian förökar ju sig väldigt om den trivs och är tacksam på det viset. Kanske för tacksam...
Hoppas du får många svar och lycka till.