Vic skrev:
En liten fråga..

Akvariumet har nu varit igång i en månad med filter och gamla bakterier. Är det inte risk att dessa bakterier dött när det inte gått nån fisk i karet på så lång tid? Jag kanske borde tvätta filtret och starta om med skit från de andra filtrena i de andra akvariumena?

[FONT=Garamond][SIZE=3] Väl sent svar detta, men... :)
Man kan mata bakterierna, likaväl som fiskarna. En liten (!) nypa torrfoder en gång i veckan räcker säkert, som "stödutfodring". Viktigt är givetvis att filtret är igång hela tiden, precis som om man skulle ha fisk i akvariet. Annars dör bakterierna av syrebrist, alldeles oavsett huruvida de får näring eller inte.

Angående olika Apistogrammor så är [FONT=Times New Roman]A. trifasciata[/FONT] min favorit, inte bara för att det var den första jag odlade, utan också för att den är snygg! Och så är den väldigt "mycket" [FONT=Times New Roman]Apistogramma[/FONT], så att säga. Vissa arter som till exempel [FONT=Times New Roman]A. cacatuoides[/FONT] och [FONT=Times New Roman]A. nijsseni[/FONT] är ju jämförelsevis rena bufflarna! :) Andrahandsvalet hade varit [FONT=Times New Roman]A. eunotus[/FONT], som kan vara väldigt fin. Dessutom är den oftast lite enklare att hålla frisk, tycker jag - mina trifasciata var väldigt känsliga ibland.

[/SIZE][/FONT]