Kjell Fohrman skrev:Du menar alltså att vattenverken dels leverar varmvatten och dels kallvatten?
Normalt är det nog så att vattenverken enbart levererar kallvatten och sedan värms detta upp i huset.
Så om varmvattenet är sämre beror det på att man har något i värmepannan i resp. hus - ofta ligger varmvattnet i en kopparbehållare och det kan därför lösa ut lite koppar. Detta KAN (inte säkert) vara ett problem när pannan är helt ny och man har kopparkänsliga fiskar/skaldjur i akvariet. I sådana fall kan det vara lämpligt att använda enbart kallvatten.
Man bör dock vara medveten om att kallvatten i början faktiskt oftast har en högre kopparhalt än varmvatten och man bör först därför rensa kallvattenledningarna (kanske några hundra liter) innan man använder kallvattnet. Har man väl gjort detta så är det sedan inte några problem att använda kallvattnet.
Ja, precis. Vattenverken värmer inte upp vattnet. Taskigt för dom som bor långt ifrån vattenverken i så fall :D Men vårat kallvatten är helt ok, så jag tror att det här ska fungera nu bara jag får mitt PMDD på posten. Tack för ditt svar! :)