Kensa skrev:Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att ju längre ifrån vildformen man kommer, desto större är chansen att de är urusla föräldrar...?
Dvs ju mer de är avlade, desto större är chansen att de har blivit articifiellt uppfödda.
Slår ett slag för Spetsnosarna.......
Ja, detta är intressant. Det är ju vad jag alltid hört.
MEN, efter vad jag läst av dina inlägg, hur kommer det sig då att dina spetsnos inte klarat biffen än? Dina är ju vildfångade men äter ändå upp sin avkomma? Eller har jag missat nåt inlägg?
Om man jämför med mitt scalarpar som inte ätit nån rom/avkomma från första leken. Dvs första leken resulterade i 10 frisimmande yngel. Dock så försvann de pga mig. Mat osv. Men som sagt, yngelvårdande från första stund. Iofs så kan det ju vara så att jag har fått ett par från en stam VF eller F1'or. Men, nja, skulle ändå tro att de kommer från hårt avlade odlingar. Vart ligger då logiken i detta?
Jag tror ändå att det är mycket annat som spelar roll. Vatten, yttre förutsättningar, andra fiskar mm.
Jag har en granne som odlat scalarer i 20 år. Han påstår att det spelade ingen roll vilken scalar han tog, de blev bra föräldrar ändå. Detta styrks av min lokala fiskhandlare som säger likadant. Med mitt scalarpar i tanke här så är jag beredd att säga likadant.