Whistler84 skrev:Stew: Bra motiv och hyfsad komposition. Har potential att bli en bra bild men är på tok för underexponerad! Du skulle nog klarat dig på slutartid 1/150 - 1/100 och kunnat dra upp bländartalet till runt f/5 istället så du får in mer ljus i kameran.
Jag har läst igenom hela tråden nu och den var mer eller mindre exakt vad jag behöver. Det ges inte så många fototekniska råd i mina projekt-journaler. :(
Här är mitt bidrag:
http://static.pici.se/pictures/rFsfbLSzn.jpg
Bilden föreställer en körsbärsräka på svart rådasand.
Bilden är tagen med Canon EOS 350D, bländare f/7.1, slutare 1/200 och ISO-400. Objektivet är ett lånat Canon 100mm Macro 2.8 USM.
Blixten är en Sigma EF-500 DG Super.
Jag är nöjd med detaljerna och till viss del med skärpan, liksom skärpedjupet. Det jag inte gillar är förgrunden, den tar för mycket plats och skymmer räkans fötter, liksom det horisontella strecket som är i vägen, vet inte hur det kommer dit, men det är med på flera bilder och syns inte med blotta ögat. Bakgrunden har potential i kristalliseringsreflektionerna, men de blev inte helt snygga ändå. Hade helst sett att de inte varit med alls, kan vara en ljussättningsfråga?
Av ren lathet använde jag Vistas inbyggda fotovisningsprogram för att justera ljusnivåer och beskära. Hade antagligen blivit snyggare med Photoshop, men jag har det inte installerat just nu.
Kritik är välkommen!
(framför allt gällande ljussättning)
Tack för kritiken!
Jo. Jag kunde bländat upp något... Vill nog ha en slutartid på runt 1/200 för att frysa de flesta rörelserna i karet. Siameser är ganska slöa, i motsats till tex tetror :P
Försökte i detta fallet ge upplevelsen av ett mörkt vatten, med en fisk i som man ser detaljer på.
Om jag bländat upp och haft en längre slutartid så hade jag fått fram mer detaljer, men samtidigt hade mycket av de "mörka" känslan försvunnit.
Tror ni det kan vara blixtfel? Vilka inställningar kör ni på blixten när ni lägger den ovanför karet?
Angående din bild! Hoppas fler ger kritik på både min och din förresten, och att tråden lever vidare denna gången.
Färgerna är läckare. Dels räkan med dess nästan overkliga färger, men även bakgrunden som är i fin kontrast till räkans röda toner.
Bra skärpa!
Motivet är lite tråkigt på det sätt att det bara "är där". Skulle varit interssant att se räkan "in action".
Strecket i bakgrunden. Vad är det? Siliconkant? Ser lite konstigt ut som de själv sa.
Ben och spröt av räkan saknas delvis.
Kristaliseringen på bakgrunden är riktigt fräck!