Kramfors/ramnissan

Ramnissan skrev:
Ja men det kan också vara så enkelt att ägaren har korrigerat med kopplet för hårt vid hundmöten. Ibland kan det räcka med en sån enkel sak. Många hundar som gör utfall koppel har kopplat smärtan från koppelrycket med mötande hundar och människor. :(

Precis det var ju det jag menade!
Fortsätter här till MR. kramfors:
Sen så genom att bara korta upp kopplet när man går förbi någon så signalerar man ju att det är något på gång.
Kontakt är A och O och som Ramnissan sa, det kan ju inte ha vart någon vidare kontakt dom haft om hunden bara sticker.
Den finns något som kallas för Social Kamplust, det är när två hundar (eller hund och människa) leker, man har dragkamp om tex en trasa eller bara leker "med hårda tag".
Om min hund är understimulerad och det är dax att hitta på något kul, brukar hon bli "högintensiv/högdragen" och uttrycka en tydlig social kamplust, hon kan tex börja nafsa lätt i mina händer för att visa att "kom igen då morsan, lek med mig då"
Om man då inte vet hur man ska dämpa det beteendet får man lätt en hund som är svår att kontrollera. Allt handlar om att dämpa sin hund och en okunnig ägare missar naturligtvis detta.
Kan det inte ha varit så som Ramnissan säger att hunden var KRAFTIGT UNDERSTIMULERAD och blev upphetsad när det kom en valp, sprang dit för att leka, "bet" valpen i ren upphetsning (förmodligen i samband med ett socialt beteende dvs; hunden hukar sig och rör sig från sida till sida för att inbjuda till lek). Varken ägaren eller valpen svarade på lekinviten och hunden blev överupphetsad eftersom den inte fick något socialt gensvar och det resulterade i att hundens sociala kamplust gick överstyr

http://web.telia.com/~u96003905/mental.html

Jag kräver att du läser den här länken innan du svarar på det här..
Om du nu verkligen bryr dig om båda hundar och människor kanske du ska lämna in en motion till att ALLA hundar ska mentalbeskrivas vid tidigast 1 års ålder?

Jag vill även poängtera att social kamplust är något positivt, på både MH och MT (korningen) testas hundens sociala kamplustförmåga och vissa hundar bara "har det", andra inte..