Azur skrev:1) Hur har du fått så lågt pH? Så lågt som till 5 kommer man inte utan att tillsätta någon kemikalie - torvextrakt eller annan syra.
2) Ja, pH 5 är dödligt för en del fiskar. Jag är väl lite skeptisk till att det skulle döda ancistrus, men det är väl inte helt otänkbart. Hur har du mätt pH? Är det med en sticka eller med ett papper har du ingen aning om vad pH är - det kan vara 3, det kan vara 7.
3) Fjärilsciklider går lika bra, eller rättare sagt lika dåligt, oavsett pH. Det är extremt känsliga och kortlivade fiskar hur man än gör. Jag är faktiskt förvånad att en så skottsäker fisk som Ancistrus dött när Fjärilar överlevt - använder du destillerat/RO vatten? Om du gör det skulle jag tippa att konduktivitets-chock snarare än lågt pH dödade ancistrusarna. Dvs att de kom ur kranvatten och hamnade i RO vatten utan tillräcklig tillvänjning.
4) Kalksten höjer pH långsamt och kontrollerat, och endast till 7.5 - 7.7. Det går med andra ord inte att överdosera kalksten.
Ett alternativ är bikarbonat, som direkt påverkar KH, men då går ändringen mycket snabbare, och är tillfällig, så jag skulle hellre rekommendera kalk.
5) Om du inte tänkt dig att odla fjärilarna är mitt råd att du använder kranvatten och inte micklar med vattenkemin. Det blir nästan alltid bäst så.
Har testat med papper, och var lite skeptiskt till det hela. Nej till frågan angående destillerat/RO-vatten. Har ej mixat med vattnet, allt jag gjort är:
Hällt i grus, stenar och växter.
Låtit akvariet stå och pumpa runt vattnet i ungefär en månad.
Stoppat i 3 fiskar för 1 vecka sen, varav en fortfarande lever.