Ragiza skrev:
Lånar tråden eftersom topicen passar klockrent till mitt inlägg. Hoppas inte trådskaparen blir allt för sur :)

Ett nytt akvarium är påväg att köpas då jag hittat ett 200-liters jag är sugen på. Det ska vara ett trivsamt akvarium med högst 5 olika sorter i då jag tycker det är finast. Det ska då vara mer av ett sällskapsakvarium utan fiskar som är aggressiva. Följande fisksorter har jag funderat på och kritisera gärna så det blir bättre:

Rödfena Aphyocharax anisisti

Ser på bild ut som en fin fisk som jag, om jag hittar, ska köpa 15-20 stycken av så det blir ett fint stim. Verkar vara en relativt lättskött sort och det är ett plus. Frågan är dock om jag ska satsa på sådana här eller flytta över mina 10 neontetror plus köpa 10 till att ha i det nya akvariet. Vad tycker ni?

Regnbågsciklid Apistogramma agassizii

Verkar som en snäll ciklid om den hålls med rätt fiskar, men hur aggressiv blir den när den har yngel? Och hur stort territorium har de när de har yngel? Känns lite tveksam faktiskt.

Prinsessan av Burundi Neolamprologus brichardi

Klart den finaste fisken jag någonsin sett på bild, och jag är kär. Frågan är dock hur den är att ha med andra fiskar och hur lätt den är? Vill inte ha någon som kräver något speciellt och yngling är inget krav. Största frågan är hur vanlig den är i handeln...

Smaragdgrön kampfisk Betta smaragdia / Siamesisk Kampfisk Betta splendens

Även de här tycker jag är riktigt fina, och kommer isåfall ha en hona och en hanne. Det jag undrar är om den går bra att ha med andra fiskar och om någon har erfarenhet av dessa. Vet inte vilken jag tycker är finast, men kommer som sagt isåfall bara att ha en hanne och en hona i en av sorterna om det blir.

Någon mal

Sen ska jag ha någon fin mal, har sett några trevliga och just nu gillar jag Fläckig skäggmunsmal mycket, och det lutar nog att det blir en hona och en hanne av sådana i det nya.

Men som sagt, tipsa gärna och hjälp mig då jag egentligen inte har någon erfarenhet av akvarium. Jag har säkert tagit upp någon fisk som någon här blir chockad över att jag ens nämner, men då får det vara så. Hjälp mig! :)

Prinsessan av burundi hör inte hemma med de andra fiskarna då hon vill ha ett mycket högt pH. Hon passar bättre med fiskar från samma sjö.

Och kampfisken kan vara lite ihärdig så det är oftast en bättre ide att ha två honor per hane.