Tenkare skrev:
Jag har ett 2028pro2, tycker det är hyffsat tryck i det. Men jag föredrar mycket ytrörelse.

Det vita filtret har jag skippat helt det slammar igen för fort.

Jag har makaronerna i botten, blä filtermatta 10ppi klippt i bitar i dom 2 resterande korgarna.

Men har du vit sten i dom 3 fcken? är det sådan http://www.pwss.se/product.php?productid=4487&cat=846&page=1

Jag har det filtret och ett 2229 till mitt 720 liters, där går mina 2 rockor och 6 altum med en del malar. Rengör filterna med när det börjar väsnas mer och det är efter ca 8-9 månader.

Jag föredrar också ytrörelse, asså det som händer är att det trycker på rätt hyfsat på andra änden av karet, där är det rent och snyggt på sanden, men den änden av karet där insuget samt utblåset sitter är det alltid skit på botten, verkar inte vara någon rörelse alls, trycket räcker alltså inte till för att cirkulera hela karet men tillräckligt tryck för att det ska gå runt fint.

Såhär är det typ

Trycket går ------------------> genom karet sådär men på tillbaka vägen så stannar det typ upp i mitten av karet. Egentligen så borde kanske sugkraften från insuget kompencera, alltså dra till sig vattnet från den ände där vattnet slutar cirkulera, men som sagt, jag känner att det är otillräckligt.

föresten, det är inte sånna stenar, det ser mer ut som vanliga vita stenar man köper i butik, alltså grus som man har som bottensubstrat haha, vad i helvette :D funkar det där ens ?