ize skrev:
Jo, de bryr sig nått alldeles är jag rädd. Ett litet akvarium gör fisken mer stressad än om den har stor plats att röra siig på. Liksom vi behöver fiskar utrymmen att känna sig trygg på, att kunna gömma sig och komma undan de stora djuren som glor hotfullt på dem (ie en nyfiken människa) där de ligger oskyddade och skvalpar(för att hårddra det en smula).

Nu ska man inte jämföra människor med djur rakt av, men tänkt dig själv att leva i ett skyltfönster där folk går förbi och glor på dig? Har du gjort det hela livet kanske du inte vet något annat men skulle du trivas? Är det rätt av dig att strunta i att dina fiskar inte kommer att må så bra som de kan göra?

När du tar hand om en annan varelse, oavsett om det är en fisk, spindel, hund, häst eller för den delen ett barn så tar du faktist på dig ansvaret för deras liv. Det är på ditt ansvar att få detta liv att trivas och må så bra som du någonsin kan, i annat fall kan du lika gärna skaffa dig en plastblomma. Det är den respektnivå som iaf jag lever med.

En helt annan aspekt är svårigheten att få balans i ett litet akvarium, det finns liksom inte så mycket marginaler att leka med när det börjar handla om enstaka liter.

Ja, du skulle tillfälligt kunna ha yngel i ett så litet akvarium, kanske några veckor om de inte är för många. Tänk då på att yngel är känsligare än vuxna fiskar, de har inte heller så stora marginaler i kroppen. Varje flytt är dessutom stressande och en potentiell skaderisk.. Många med mig använder 60L som yngelakvarier, alltså lika stort som ditt största, för då kan ynglen gå kvar längre och risken för att man dödar något minskar markant.

Att djuraffären säger att det är OK att ha guldfisk i småakvarier är för att de

1, ofta inte själva vet bättre. Att få ha fiskar i en djuraffär innebär inte att man automagiskt är proffs inom akvaristiken. Många innehavare har sin specialitet på t ex hundar och katter och vet ofta lika mycket om fiskar som kunden som frågar, tyvärr inte så mycket alltså.

2, Vill sälja många fiskar.

3, Inte bryr sig om fiskarna dör, då återkommer du ju förhoppningsvis som kund och punkt nummer 2 är uppfylld.

Om du kikar på den här bilden så kan du få lite perspektiv på hur stora dina slöjisar kan bli om de får må riktigt bra: http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsendelser/2007/05/20070515110755.htm

Jag ville också lägga in en annan artikel om vådan att ha för små akvarier men sitter på fel dator just nu.. Om någon har den länken tillgänglig så får de gärna lägga upp den(den med silverhajen? och det "förvuxna" ögat)..

Din mängd fiskar i det akvariet hade nästan varit lagom många om dina tre slöjstjärtar hade varit mollys eller något liknande, men slöjstjärtar i små storlekar kräver 60L styck, utan kompisar. Dessutom har du/affären blandat fiskar med helt olika krav på temperatur, salt och pH.

För att må optimalt ska t ex en slöjstjärt ha kallt vatten 20-22 grader, medan mollys och tetror gärna har det varmare, ca 24-26 grader. Mollys vill dessutom gärna ha ett högre pH (mellan 7-8) och tetror vill oftast ha lågt pH (6,5-7). Mollys gillar dessutom _lite_ salt i vattnet vilket ingen av de andra arterna gör.

Det är inte lätt att vara nybörjare för man förlitar ju sig på att affären et vad de snackar om. Bra gjort dock att gå in här och fråga, på Zoopet finns det svar på det mesta inom akvaristiken. Om inte annat kan någon alltid peka dig vidare.

Lova mig en sak bara.. nästa gång du köper ett liv, innan du köper det, se till att läsa på lite om vad det behöver för att må bra. Det mår både du och livet bättre av i det långa loppet.

Jag bryr mig jättemycket om mina fiskar och skulle bli jätteledsen om de dog. Jag vill verkligen att de ska må bra. :)
Och det jag skrev om att de inte bryr sig kanske var fel. Jag har försökt att läsa på ganska mycket om fiskar men tydligen inte tilräckligt. Jag får läsa om
fiskar lite mer. Och nästa gånga jag köper en fisk ska jag läsa om den innan.
Jag måste bara säga en sak till:
Min kompis har 3 stycken slöjstjärtar i en skål på ca 16 liter.. Hur funkar det??:confused: