Många här på Zoopet får ju höra att de bör börja med näring till växterna, i form av PMDD. Då blir vattenbyten viktiga för att få bort överskottsnäringen. Man kan också strunta i vattenbytena men då måste man ge exakt den mängd näring växterna behöver. Fiskarna kan börja må dåligt om överskottet av vissa ämnen i näringen blir för stort. Så därför säger jag (och många andra) att det är viktigt med vattenbyten, eftersom vi några meningar senare säger att folk bör börja med PMDD :)

Jag tror absolut att det är möjligt att sluta byta vatten, jag hade när jag var liten akvarier där jag aldrig bytte vatten och det gick bra. Men i dessa akvarier hade jag extremt mycket växter, så jag tror det blev en bra balans och växterna tog upp många ämnen som annars hade blivit dåliga för fiskarna. Jag matade också fiskarna bara var tredje dag på den tiden, eller mer sällan.

Sen är det också så att många nybörjare tenderar att 1.) göra rent filtret för noga 2.) mata för mycket... För att undvika att halterna av vissa ämnen blir för höga, är det helt enkelt enklare att ge rådet att byta lite vatten en gång i veckan, än att dessa personer ska kunna avgöra exakt när nivåerna blivit för höga. Om man väntar tills nivån av nitrit/ammoniak eller nitrat blir väldigt hög, och DÅ byter vatten, så blir det ju den här oregelbundenheten som inte är bra, då kommer algerna och allt blir jobbigt.

Aldrig byta vatten funkar alltså om man har bra koll på näringsämnen och andra ämnen (eller så mycket växter och så bra filter med mycket bakterier, att något negativt aldrig inträffar). Har man inte så bra koll, och bara några få växter, så är det enklare att göra delvattenbyten ibland, men då så regelbundet som möjligt så man inte får problem :)

Så ser jag det iallafall.

Din bror måste ha gjort något fel om han har en soppa med alger i akvariet. Många verkar tro att allt går att lösa med olika medel man häller i. Jag tror snarare allt går att lösa med växter som trivs, bra filter och lagom mängd fisk/näring :)

Kul att det funkat så bra för dig! Det här var bara mina åsikter om varför jag och andra tipsar om regelbundna delvattenbyten... Andra tycker säkert olika :)