När jag för några månader sedan köpte ett beg. akvarium, där det visserligen bara ingick doppvärmare, så bytte jag ut den mot en ny. Den bedömningen gjorde jag utifrån hur den såg ut, samt att den före detta ägarinnan verkade vara så totalt ointresserad att jag inte litade på hennes "men det ska fungera". Bedöm lite utfrån hur sakerna ser ut, och hur länge den tidigare ägaren haft akvariet.

Det plockar ju på pengamässigt sett, men köper man nytt har man ju både garantin samt en försäljare som förhoppningsvis känner ett ansvar för vad han/hon säljer.

Vad gäller rengöring så tror jag du ska nöja dig med vamt vatten inuti akvariet. Diskmedel o dyl är det ju svårt att vara helt säker på att man får bort, och jag kan inte tänka mig att det är nyttigt för framtida invånare i akvariet. Det samma gäller filtret, om du gör rent det.

Jag förstår dock inte riktigt din sista fråga, menar du om du kan köpa dessa före fiskarna, eller? Har du allt igång kan du nturligtvis ha det med växter utan fiskar ett tag.