Nu är det ju koncentrationer av ämnen som är relevant, inte mängd bytt vatten. :)
Men som sagt det är svenssonakvarium vi pratar om. Det är ju väldigt svårt att säga vad som är bra, vad som är dåligt och vad som "duger". Jag har flera erfarenheter i linje med Topfrog, i en del akvarium kan man byta väldigt lite vatten. Vanligen beroende på export av accumulerande ämnen på andra sätt typ växter.
I små akvarium där volymen av ett 1-4% om dagen blir mindre än 1.5L eller så, läs mindre än en vanlig tillbringare, tycker jag det är en bra metod. Dedikera en tillringare till vattenbyte, häll ut 1.5L när du matar och häll i nytt. Definitivt enklare än att släpa fram hink och slang en eller flera ggr i veckan.
Mäta tycker jag inte är en bra metod främst beroende på att tester är ökänt opålitliga.
Som jag sa i tidigare inlägg glömmer ju folk bort att de tillsätter saker i sina akvarium när de byter vatten. Klor och kloramin är ju exempel på detta. Om man har dylika saker i kranen är det ju bara bättre att byta mindre vatten, som leder till lägre topphalter än vad stora gör.
mvh Mattias