ansjo skrev:Det är inte riktig Leca utan ett bottensubstrat som har samma tillverkare men detta sjunker. Det är inte lika tungt som sand så det är lite svårare att hålla nere växterna om det är lite oroligt i karet men ett bra substrat till diverse olika akvarium och det är väldigt populärt i räkakvarium.
Som det är nu är Södermalms akvarieaffär de enda i Sverige som saluför detta, men Imazo kommer att ta hem detta inom en förhoppningsvis snar framtid:).
http://www.aquaclay.de/engl/index.htm
Johnny berättar om något liknande på sin sida Redbee.se och jag tror att det kunde beställas på nätet men jag är inte säker.. Den porösa ytan ska vara extra bra för att de "snälla" bakterierna ska få bra fäste och extra bra för växter?! Jag gillar inte den bruna färgen riktigt.. Skulle ha varit gråare om jag skulle köpa det.. Men jag tycker också att man tröttnar på mörk botten i ett stort kar..
Jag har engelsk sjösten och inte har jag några 8 cm över hela karet inte.. I framkant har jag bara tunt, men gräset sprider sig dit iaf.. Men jag har ingen grävande, härjande fisk numera heller..