Lazarus skrev:
Skulle du kunna förklara det för mig?

Minna kunskaper om alger är rätt begränsade, dock vet jag att de flesta använder klorofyll för att binda energi från solen (aka photosyntes) och att de är mycket enkla strukturer som lätt tillgodogör sig lösta näringsämnen. utifrån denna kunskap låter det helt befängt att tillsätta gödning och CO2 då detta endast ytterligare skulle öka tillväxten. Själv skulle jag vilja lösa algproblem genom att införa något snabbväxande som kan konkurera ut dem.

Ja jag kan förklara. Det fungerar såhär:

Det alger triggar sin förökning på är svajjiga syre och ammoniumnivåer, gärna tillsammans med ljusförändringar. Låga syrenivåer innebär en massa nedbrytningsprocesser/bakterieandning som i många fall även innebär mineralisering och bra tillgång till näringsämnen.

Likaså ammoniumnivåer tyder på att det inte finns några andra växter/alger i närheten som är konkurrenter, precis som mycket goda ljusnivåer tyder på 0 konkurrens.

Dessa faktorer är vad som alger att börja föröka sig, och eftersom dom har så stort yt:volym-förhållande (stor kontaktyta med vattnet) och är så små så går det fort att bilda stora kolonier.

Vad som händer när en växtakvarist börjar göda med PMDD, EasyCarbo och CO2 är att syrenivåerna blir skyhöga av växternas fotosyntes. Dom sänker ammoniumnivåer till obefintlighet och när dom börjat växa ordentligt så skapar dom extrem ljuskonkurrens. Dåligt läge för alger så dom lägger sig och vilar på första bästa tillfälle att blomma igen - t ex övermatning, död fisk, vårsol.

Övermatning innebär en massa nedbrytningsprocesser som sänker syrenivåerna, det blir en syredipp. Nitrifikationen hinner inte med och det blir även en ammoniumspik. Släng bra med ljus ovanpå det och man har sig en fin algodling.

Testa tex att slänga lite hönsskit i en balja med vatten och låt den stå ute i sommarsolen. Det tar inte många dagar innan du har en fin grönvattensodling.

Ta en till balja och släng i PMDD, CO2 och EasyCarbo och gör samma sak - ingen algodling.