tummen skrev:
Förlåt, det kommer en till tråd om Xiphophorus så småningom. Jag hade LITE väl bråttom när jag skrev det där med att de skulle vara en art bara för att de kan korsas och få fertil avkomma.;):D Jag erkänner mitt misstag och tackar för tillrättavisningen, och kan också tillägga att jag visste om det mesta om att korsa olika arter, men är det inte så att om Rätt hanar också finns i akvariet så kommer "rätt" spermier slå ut de som inte borde vara där, om man säger så? Undantaget är väl Svärdbärare*platy eftersom de vi köper i affärerna ändå är hybrider.....

Der finnes exempler på dette, men det gäller inte alle. Problemet er, at det er mycket komplicert - og der inte finnes någon enkel defination på, vad en art är.

Eksemplet med Poecilia formosa viser hur bra och underfull, naturen er - men också, at naturen er mycket komplicert og dynamisk. Hele taxonomien - systemet med arter, släkter, familje osv tjäner mest til at forsöke at få orden i kaos for os människor :)

Likavell er systemet genialt - fundet på av en svensk (Linne). Bare tänk hur länge det har varit i bruk ;)