Vid blästring så används ett lufttryck på ca 2-8 bar i de flesta maskiner inom verkstäder idag, de används för att "slå" bort rost, färg beläggningar i allmänt från arbetstycken, gamla vinter fälgar, stekpannor, what ever.
Den finaste blästern som jag sett sprutade faktiskt snäckskalskross med ett arbetstryck på 0,8 bar och användes till att frosta ytan på guldringar och smycken, för att få en yta av 2 kvadratmillimeter frostad på en 18 karats guldring så sa smeden att det tog nästan 3 minuter, munstycket han använde hade 2,5 millimeter mynning och avståndet från guldringen var 4-6 millimeter. 0,8 bar kan jämföras med det luftflöde som du får om du blåser upp en ballong och släpper ut luften i handflatan. Att din stråle från din cirkulationspump i akvariet skulle riva bort fogen mellan glasen på ett avstånd på nästan 25-35 centimeter efter bara 4-5 dagar med ett tryck som kan jämföras med en urinstråle i badkaret skulle jag knappast tro.
Personligen så har jag blästrat, skurit, fasat, färgat, limmat, etsat och slagit sönder en del glasrutor i mina dagar och har fullt förtroende för dess hållbarhet vad gäller vatten, tryck, och akvaristiska påfrestningar. Blästersand som rådasand som vilken annan sand som helst kan inte påverka fogerna i akvariet såvida inte du eller någon annan varelse med bra kraft bakom sig kommer angripa fogen med riktat våld.