Emmoo skrev:
Jag har tetra easybalance i som skulle stabilisera värdena och hålla nitrit borta.

Har gjort ett vattentest och allt verkade okej..

Jag matar inte fiskarna nu de första dagarna. Jag tog vattnet från mitt förra akvarium

och använde oxå.. ca 20 l, och sen tog jag och kramade ur det filtret som var i deras

lilla akvarie så det blev lite gojs. var detta rätt att göra för att påskynda floran?

Som sagt väldigt nybörjare så vi får väl se vad som händer..

Dom är väldigt lyckliga och livliga i sitt nya hem, hoppas dom får fortsätta vara det..

tack för snabba svar.

Att krama ur filtret är ett bar sätt att få en bra start till bakterieflora. Fast du måste ändå räkna med att det kommer att ta några veckor innan bakteriefloran är tillräckligt kraftig för att effektivt bryta ner ammonium/ammoniak och nitrit.

Skaffa ett nitrit-test så du kan hålla koll på vattnet under den första månaden.

Emmoo skrev:
kanske skulle skriva att jag har en ny mangrove rot i också som äntligen sjunkt!!

Läste lite längre ner på forumet att detta kan göra vattnet lite gul grönt..

Nja absolut inte grönt, men gulbrunt. Fast inte grumligt, utan då ska vattnet vara helt klart och vackert te-färgat. Det grumliga beror alltså inte på roten. Men det är som sagt vanligt att det blir så efter uppstart och det brukar försvinna efter några veckor. Det är helt ofarligt, så det bästa är att vänta. Det gröna är svävalger och de borde försvinna när växterna kommit igång. Du kan hjälpa dem genom att tillsätta PMDD: www.pmdd.se