Mumin skrev:
Katharina håller inte med mig om slamsugningen, så då ska jag förklara närmare hur jag menar.
I mina två 54 liters kar och mitt 165 liters har jag perfekt balans, alla vattenvärden är som de ska, filtren sätter i stort sett aldrig igen, det är knappt ens gegga i dem om man tittar efter. I alla är det engelsk sjösten (3-5mm), gott om växter och rätt mycket fisk.
Det blir aldrig en slamgnutta i dessa akvarier. Jag behöver bara ansa växter som blir för långa och byta vatten, förståss.
Däremot kan man se genom glaset allra längst ner att det finns ett tunt lager fint, brunt slam. Det är bakterierna som bryter ner. Skulle jag köra ner häverten så långt så tar jag ju bort dem, och det vill jag inte.
I mitt 96 liters däremot bildas det slam ovanpå sjöstenen, som måste sugas bort. Där har jag haft otroligt mycket guppyyngel under vintern. När jag nu har gett bort de allra flesta av dem så har slammängden minskat, men är inte borta. Där suger jag med häverten någon centimeter ner i gruset, så att det inte bildas svavelväte av slammet.
Ja, jag håller med dig om slem ovanpå, det har jag inte och skulle jag ha det så skulle det bort omgående. Jag har bra balans i mina kar och det behövs det inte dammsugas särskilt ofta. Jag har inte haft mina kar så länge men jag upplever fortfarande att man ska dammsuga bort det smuliga bruna i gruset mellan varven och då är det ju inte slemmigt eller så..
Som sagt, när karet varit igång i drygt ett halvår så börjar jag att dammsuga ca 1/4 av botten per vecka och sedan får det vara igen.
Hur gör du.. Någon gång måste du ju ta bort smutsresterna även om det är ofarligt så??? Enligt Janne på Södermalms Akvarieaffär så är det även bra för växterna att man ruckar lite på roten ibland för att röra upp smuts och få ner syre till rötterna..
Bra att få lära sig.. Jag är ju lite ny på det här med växtakvarium.. Mitt malawikar var ju utan växter och då körde man ner näven emellanåt och rörde om i gruset som attan, tömde 75 % av karet och satte till salt.. Sen var alla glada igen i ca 3 månader.. :D