Kjell Fohrman skrev:Som du kan se ovan i länken till Sikasil i Gaffels inlägg så anges kvalitén i "Draghållfasthet" och "Brottöjning".
Nu kommer jag inte längre ihåg vilka värden som krävs för olika akvariestorlekar. Jag var insatt i det förr när jag limmade en del akvarier, men det är många år sedan så det har försjunkit i glömska.
Detta vet nog bara någon som proffesionellt håller på med limning av akvarier.
Till mitt 3.000 liters akvarium användes Perennator AQ201. Jag hittar dock ingen produktbeskrivning för denna produkt (jag vet att det finns för jag har sett det tidigare) så jag kan inte kolla kvalitén på denna.
Vad gäller bäst före datum så är det självklart så som du skriver
Men var kan man kolla vad DIN 52455 innebär, såg att den skulle tåla 0.55N/mm². Alla diskuterar detta utan egentligen ha nån aning om någonting. Varför diskuteras inte glassammansättning och aluminiumlegeringar på samma sätt. Det enda man säger är att billig silicon är mycket sämre. De kanske har en mindre mellanhand som gör att siliconet blir billigare. Jag har testat både dyrt och billig silicon. Och det sämsta jag testat var något perenator som inte passerat bäst före men trots detta inte härdade. I detta fallet brydde jag inte mig eftersom det var ett filter jag siliconade. Iofs kan denna tub kanske lagrats vid felaktig temp, men det har jag ju ingen koll på. På Sikasil:s produktblad står ju även att siliconet inte ska lagras över 25 °C, så då kanske just akvarieaffären är det sämsta stället att köpa sitt silicon på.
Vad vet jag ....