Whistler84 skrev:
Inavel har inga som helst negativa effekter på fiskars avkomma. Tvärtom används inavel som säker metod för att bevara önskvärda egenskaper inom avel.

Här skriver du inte detsamma som du precis skrev i ditt senaste inlägg. Det var detta jag reagerade på.

Jag kan hålla med dig om att olika arter är olika känsliga men innan en påverkan är mätbar så är den stor. Människan kan koncentrera sig på att ta bort en egenskap eller få fram en och lyckas med det men inte ha en guds förmåga att se till helheten och kontrollera negativa effekter på sikt.

Vad experter säger lägger jag personligen inte lika mycket vikt vid som vad sunt förnuft säger. Men det är min högst personliga åsikt, men det var i och för sig också det jag uttrycker här. För att belysa vad jag menar kan jag ta ett helt ovidkommande exempel:
Jag har 3 barn och för varje barn jag har fött så ska man föda barnen olika, man ska lägga barnen olika och man ska sköta om ömma små rumpor olika. För varje gång så har det sedan visat sig att det bästa sättet var att göra som kvinnor gjorde förr.. Som mormor och hennes vänninor gjorde långt innan experterna kom in och talade om för folk hur de skulle göra, med bland annat ökad plötslig spädbarnsdöd till följd av att bebisarna lades på mage. Det tog experterna 10-tals år (vet inte exakt hur länge) att komma på att barnen dog av att man sa åt mödrarna att lägga dem på mage.
Inavel kan aldrig vara bra för ett djur, anser jag, vad experterna än säger.
Ha ha.. kärringen mot strömmen.. det är jag..