Jag skulle säga att det är i undantag sådant uppstår, han är sällan överdrivet vaksam när det inte är lek på gång.
Om ätstörningar väl inträffar så är det en bra åtgärd, men att neka den sitt naturliga beteende (och miljö) som innebär välbehövlig stimulans, pga "tänk om..." är inte helt rätt.
Man ska inte lita blint på allt man läser på internet (vilket även innebär att man inte ska lita på mig), speciellt inte det inte går att hitta någon grund för någonstans.
Väldigt många hävdar att ett klotformat akvarium rubbar fiskens balanssinne, men jag har inte hört en enda, någonsin, kunna förklara detta fenomen mer ingående eller ge exempel på där det faktiskt har hänt - alla har "hört det någonstans", precis som alla andra myter.
Anledningen till att fiskar ofta dör i förtid när de hålls i skålar är helt enkelt att vattenvärdena går åt h-e pga för liten vattenvolym oller brist på filtrering/värmare, precis som i rektangulära kar av samma storlek.
Och det vet jag att många erfarna akvarister här på zoopet är eniga om, då denna fråga har varit uppe väldigt många gånger och slutsatsen är alltid densamma.