annatzk skrev:Ja, går man till en fackhandel så förväntar man ju sig att de ska ge korrekt information. Sedan är det väll logiskt att läsa på lite innan.
Det är ju bevisligen så att den informationen man får i djuraffärer inte alltid är korrekt, men det kan man ju inte veta innan!
Man handlar så att säga i god tro.
Men en fråga till de som ändå tycker att det är okej att hålla en kampfisk i ett mindre kärl utan filter mm.
Vattnet måste ju bytas ofta, det är ju stillastående och en så liten volym blir fort dåligt.
Hur löser man vattenbyten rent praktiskt?
Du måste byta vatten varannan dag, och du kan ju inte gärna hälla på kallvatten (kampfisken vill ha ganska varmt, minst 26 grader).
Och varmt vatten är inte bra att hälla på eftersom det kan innehålla skadliga ämnen.
Du måste ständigt ha vatten på uppvärmning för att kunna byta.
Och hur mycket vatten ska du byta?
I så små volymer ändras sammansättningen jättefort, och samtidigt som du vill ha bort förorenat vatten vill du behålla nyttobakterier. Den balansen blir svår att uppehålla.
Om vi bortser från att fisken inte kommer att trivas i ett så litet utrymme blir det jättemycket mer jobb, än om du har ett på 30-40 l.
Jag har en bubbelpump hemma, det är en slang som går ner i vattnet och bubblar, då blir det väl lite rörelse i vattnet, eller? Jag kanske måste byta lika ofta endå. Och hur ska jag hålla vattnet varmt på natten när jga har släckt lampan som värmer upp vattnet dagligen? Några tips.