MaxB skrev:
That's the way to go!:)

Ofta, när man spelar musik och skriver artiklar i en gitarrtidning (som jag livnär mig på) så får man höra; "kill your darlings", alltså, ta bort en gitarrgrej eller en textformulering som trots att den är sketafrän, kanske ändå inte passar in - resultatet blir i slutändan bättre!

Detsamma går att applicera på/i akvaristiken - man kanske har någon rot eller en idé om att blanda vissar fiskar, som inte riktigt funkar, och då är det bättre att svälja förtreten och spara roten eller fiskidéerna till något annat kar eller projekt.

Så, bra att du skippar roten, den är säkert dödsläcker men passar nog bättre någonannanstans - inte för att det inte skulle funka, men ändå - det blir lättare att hålla ordning på vattnet.

Grottbyggandet är i grunden väldigt lätt att fixa till. Tänk på hur stora dina fiskar blir som vuxna - här kan du ta pekfingret som mått när det gäller prinsessorna. Lägg grundstenar, innan du häller på sanden, som en liten mosaik, mät och visualisera med pekfingret hur prinsessorna kilar i gångarna som stenarna bildar, sedan bara lägg lager på liknande sätt ovanpå så att det blir "våningar" med olika gångar, prång och hålrum. Sedan kan du i princip bara "hälla" andra stenar uppepå, som "toppning". Häll/lägg ganska random så ser det naturligt ut - men se till att det finns plats för fiskarna att ändå simma in och ut i röset så att de når bottenlagren. De mindre skrevor och prång som bildas kommer de kommande ynglen att älska att uppehålla sig i.

Sedan är det bara att hälla på sand. En del av sanden letar sig naturligtvis ner och fyller ut gångarna men detta gräver fiskarna lätt och gärna undan - dom får också något att jobba med och det stimulerar säkerligen lekbeteendet.

Jag är övertygad om att du kommer att tycka det är hur fränt som helst när du får se din prinsesskoloni sakta byggas upp. Jag har själv haft ett kar på runt 250 liter med enbart prinsessor, för många år sedan, och det var en syn för gudar att titta på - ett kryllande gytter av enbart prinsessor i olika storlekar - i fredlig harmoni!:)

tackar för råden maxB. jag ska göra så att jag får in mitt pekfinger i grottorna och försöka bilda gångar. jag kan redan se hur mitt kar kommer att se ut :D:D...så coolt det ska bli