Piscator skrev:
Brist på ödmjukhet? Den tror jag finns inom alla instanser, kanske blir man avtrubbad när man jobbat med männskor länge? Nyligen berättade min fru om en coolsjuk narkoman som placerats i flersal och där sjuksjöterska kommer in och högljutt ställer frågor av privat karaktär till honom. Han hade inte placerats i den salen och fått frågorna på det sättet med en annan bakgrund (och inser det själv).

Ja, där pratar du om ett yrke till där man hjälper andra. Jag är undersköterska som sagt men jag jobbar inte inom vården pga av dess inhumanitet. Min mamma är sjuksköterska och envis som jag är så är jag inte den lättaste patienten. Jag ligger inte tyst och låter dem göra vad som helst med mig, det är min kropp och jag bestämmer. :D
Det är minst 50% som har jättesvårt med det. De tycker att de äger min kropp i och med att jag är där som patient. :D
Så problemet är ju detsamma i den yrkeskåren. Ödmjukhet och respekt.
Varför har inte denna aspekt större plats i utbildning av personal inom vårdande och hjälpande yrken?? Allt är så konservativt och tungrott.. Det forskas nästan inget i Sverige längre och det som kommer tillämpas inte ..

Ps. Jag är inte sjuk så, utan när man har haft någon krämpa eller fått barn. Ds