Whistler84 skrev:

En av serierna handlar om en medeltida fantasyvärld där man får följa ett gäng syskon som får varsin förvuxen varg. Vet att det var något slags zombie-epidemi som härjade också. Första boken kan ha hetat något i stil med "Järntronen", men det är taget ur luften. Kan lika väl vara andra serien nedan jag förknippar med den titeln.

George RR Martin är det! http://www.sfbokhandeln.se/standardfiler/fra.asp?dir=0&ID=443 Håller själv på med den fjärde delen nu (på engelska, ej översatt än)

Whistler84 skrev:

En annan serie handlar om magiska ord. Den sortens ord är väldigt långa och ger den som hört ordet olika krafter. När personen säger ordet delas kraften i ordet ut till de som hör det. Samlar man sju ord och dödar alla andra som hört samma ord så man har "ensamrätt" på ordens styrka så får man någon slags trollkarls-benämning. Huvudpersonens namn är ett magiskt ord, som gavs honom när hans mor dog i barnsäng, han går dock med någon förkortning av ordet, typ Pek eller Pyl eller något sådant. Tror det börjar på P. En annan karaktär är en inföding som får ett ord för styrka och kan därefter lyfta tunga saker och hoppa högt utan ansträngning.

Låter bekant... men jag minns inte titel eller författare, tyvärr! Tror namnet var PYK på personen....

Hoppas någon annan här hittar de två andra serierna, jag är intresserad av den sista du nämnde!