Kramfors skrev:
Det är inte dravel, jag vill förbjuda Rottweiler efter det att min hund blivit attackerad.

Jag tycker det.

Orimligt?

Just nu? ja, men någon gång måste det komma strängare lagar mot vissa hundraser då den nya lagen inte kommer att fungera då den är utformas att när en hund bitit någon kan polisen ingripa.

Då inte många ägare klarar sin Rottweiler finns bara förbud kvar.

Så baserat på din händelse med 2 (!!) rottisar, ska hela rasen förbjudas. Isf är ju hundar överlag helt fel att hålla som husdjur, bilar fungerar inte i kombination med människor och djur, flygplan, villor, lägenheter osv osv.

Ska vi basera förbud på få händelser i föhållande till mängden hundar, flygplan, bilar etc som finns, är vi snart tillbaka i stenåldern.
Det finns tusentals rottisar varav större delen inte är en fara för andra. Det finns tusentals flygplan som inte störtar, miljoner bilar som inte körs av berusade eller på annat sätt utgör faror för andra.
Varför inget förbud där, då enstaka fall faktiskt orsakar dödsfall och allvarliga skador?

Lagen idag gör det inte lättare enbart då hunden bitit, utan i förebyggande syfte. Polisen ska vid ex anmälan kunna göra en bedömning på plats om ägaren ska få ha sin hund kvar eller ej. Om hunden ska beläggas med munkorgs- koppelkrav.
Så hunden behöver inte bita först. Då har det redan gått för långt.

Det som heller inte verkar gå in, är att alla som sitter och skriver i den här tråden är för samma saker.
Bättre och hårdare lagar, bättre kontroller över vilka som köper hundar (oavsett ras), koppeltvång i städer (för det är redan koppeltvång på områden med mkt folk) osv.
Och för att komma dit måste man ha kunskap. Man kan inte haspla ur sig vad som helst och tro att hundfolket inte ska slå bakut.
har man dessutom lite kunskaper om "kamphundar" och de som skaffar hund för att vara tuffa, så förstår man också att förbud inte kommer att hjälpa det minsta.
Varför? Jo för att om en ras försvinner, kommer den att hållas ändå, olagligt, eller så skaffar sig "tuffingarna" andra lagliga raser.

Så kom med realistiska förslag istället!