Tropfrog skrev:Jag har inte läst hela tråden, tycker att det mest verkar vara en hel massa gnäll på både det ena och det andra. Kanske dags att starta zoopets missnöjesparti?
Några saker som jag tycker är viktigt att påpeka är att socialen och försäkringskassan arbetar på statens uppdrag. Staten styrs via riksdagen av regeringen som är vald av svenska folket. När det gäller sjukförsäkringen så är den utformad som en tillfällig sjukförsäkring inte en branchförsäkring, man kan inte förvänta sig att bli försörjd enbart för att man inte kan gå tillbaka till sitt gamla jobb.
Socialen vet jag inte så mycket om, men vad gäller Försäkringskassan så hade de hitentills inte klarat de målen som de getts av svenska folket via demokratiska institutioner. Försäkringskassan läcker som ett såll och en genomsnittlig Svensk är sjukskriven 35 dagar om året, det motsvarar 7 arbetsveckor. Om siffran inte låter skrämmande så kan det gämföras med att ca 1/7 av sveriges arbetsföra befolkning går hemma, till det kan läggas till alla som går på socialen och a-kassan. Gissningsvis snackar vi 20-25% av sveriges befolkning som varje dag måste försörjas av de övriga.
Och en sak är helt säker och har bevisats i undersökning efter undersökning av såväl fristående forskningsinstitut som statliga utredningar......Det finns inget som gör en så sjuk som sjukskrivning.
Jag anser inte att försäkringskassan sköter sitt uppdrag tillräckligt bra, men till skillnad mot de flesta här så anser jag att det är mindre utgifter som krävs för att nå målen inte tvärtom. Det enda sättet att nå dig är att konkurensutsätta FK, annars så får vi leva med detta blödande sår som urlakar statskassan, passificerar befolkningen och minskar konkurenskraften.
MVH
Magnus
(M) [:-20]