för ungefär 2 veckor sedan möblerade jag om i akvariet ryckte upp alla växter och rörde runt mycket i sanden,DUMT värkar det som! För 4-5 dagar senare hade fiskarna fått vita prick. Jag började behandla med costapur och höjde tempen från 26 till 29.pricken försvan på 4 dagar.men i och med att jag höjde tempen så kom dom här prickarna i vattnet direkt.igår så gjorde jag ett stort vatten byte samt rengorde slangarna som var väldigt skitiga (bruna med lukt av jord) och har nu tempen på 27 grader. kanske det är alger jag har fått i och med alla förändringarna jag gjorde på kort tid? läste för nån dag sen att förändringar är mumma för alger. skulle ha vetat det innan jag börja rådda om så mycket:) SÅ Är det en alg odling jag har skapat med att göra så här?
eller kan en bättre matta i filtret råda bot på detta?annan fakta om det kan va till hjälp är att när jag flyttade om i karet så tillförde jag akvrie näring i form av pinnar som jag satte i sanden nära växterna. Har pmdd (nutriSi) som ligger men det känns välldigt riskabelt att tillsätta det just nu då Växterna visar en tendens att må bättre.
no3 10
no2 0
kh 7
ph 7
tacksam för lite bra råd !:)
mongoloj skrev:Den vita vadden är ju mest till för att filtrera bort småpartiklar, men de allra flesta ersätter detta vadd med tex blå filtermatta istället då detta ger bättre biologisk rening.
Den blå är bra för att den har en stor yta där bakterierna kan fästa, ju fler bakterier desto bättre biologisk rening.
Sen om det blir väldigt mycket med småpartiklar så kan du kanske testa att sätta i den vita vadden igen för att se om det blir bättre. Men många kör som sagt utan vadden och det går fint!