Okej! nu ska det börja hända grejor!
Har (tillslut!) fått hem virket till grundstommen. Hyveln var fortfarande trasig så min mentor/formlärare fick stanna kvar på skolan igårkväll för att klyva virket till rätt mått och slipa det ocH sedan var jag dit imorse och hämtade det. Har därefter varit och köpt en vinkelhake och har sedan spenderat dagen med att mäta upp de bitar jag behöver och kapat till dem - så nu har jag alla bitar till grundstommen färdiga och det är bara att skruva ihop dem!
Igår var jag också och hämtade alla MDF-bitar som jag ska "klä in" möbeln med. De på Fresks hade kapat till dem i de mått jag behövde så nu ser det ut som en IKEA-byggsats :p Skivorna ska bara limmas och borras fast på grundställningen när den är klar och därefter ska det spacklas och målas, borde inte vara allt för svårt!
På tal om målningen så ska jag nu i eftermiddag prata med min granne som också jobbar på Fresks som ska hjälpa mig att ta fram en lackfärg som jag vill ha och som också skyddar MDF-skivorna från vatten. Förmodligen så blir det någon mörk färg, svart-brun eller kanske riktigt svart. Måste höra med min pojkvän bara, då det är hos honom akvariet ska stå ;)
Jag ska också åka till glasmästaren och beställa ett täckglas och det ska göras en beställning från PWSS. Jag har väntat med beställningen från PWSS då jag inte har fått klart än om jag får köpa BTN-bakgrunden jag nämnde, så om det inte går vägen så ska jag lägga till slim-line i beställningen, och därför får det vänta tills jag fått besked.
Jag kommer att börja bygga ikväll eller imorgon och bilder kommer att komma under processens gång :)
En fråga bara!
Angående grundstommen, tror ni att jag behöver vinkeljärn till den? Jag vill helst inte ha det då jag inte tror att det kommer att bli vidare snyggt... MDF-skivorna kommer ju också att hjälpa till att hålla ihop stommen, så är det verkligen nödvändigt? Vad tror ni?
Skissen: http://gukoret.blogg.se/akvarieprojekt/1203003166_ny_mbelskiss.html