Jag brukar alltid byta ut 1/4 del vatten mot nytt kallt kranvatten. I samband med det tillsätter jag 1 kaffemått med nåt vitt pulver. Tror det är någon typ av salt?
Jag har en back to nature (Malawi) bakgrund. Sätt framifrån så har jag nederst i vänstra hörnet ett cirkulationsintag på ca 60 mm i diameter. Längst till höger har jag en 1000 l pump som suger genom hela filtret och ut längst upp i högra hörnet. Filtret är att stort som fyller hela bakgrunden. Jag har klippt små bollar på ca 5 cm i diameter och tryckt ned bakom hela bakgrunden. Jag har även en cirkulationspump som vispar runt vattnen på framsidan på 2300 l.
Tidigare har jag haft problem med att cirkulationsfiltret satt igen sig p g a att jag använt ett tillklippt filter material som jag tryckt in i hålet. Vattnet har då först passerat detta och sedan in bakom det stora filtret och bakgrunden.
Men jag har nu bytt till ett annat grovre filter i intagshålet som jag borrat lite större hål i. Nu tycks det fungera lite bättre. Jag hade tidigare nästan 5-10 cm diff på vattnet mellan fram och baksida !!

Jag har tyvärr glömt bort vad mina malar heter [:(!]
Men de är såna där som kan bli typ 50 cm långa med tiden...[:o]
I början var de framme ganska mycket på dagarna. Men sen några månader tillbaka är de i princip aldrig framme då belysningen är tänd? De sitter gömda i en grotta. Jag ger dem väldigt sällan algtabletter kanske 2 i månaden?
Så de verkar ju uppenbarligen överleva på nånting? Jag upplever väl inte att de käkar så vansinnigt mycket brunalger dock :confused: