Barr skrev:
Du är säkert en väldigt duktig akvarist Kjell, men någon snärtig databasadministratör är du i så fall inte :)

Att lägga in ett värde på varje fisk skulle väl ta... Ja, max en minut per fisk kanske om man måste kolla upp det. Och med tanke på att man ofta bör kunna ge samma värden för olika släkten av fiskar går det ju ännu fortare. Alla pansarmalar går ju automatiskt på botten t.ex. Det skulle ta några sekunder att fixa när man väl är igång. Och är det någon firre som inte vill vara med i gruppen kan man korrigera det senare.

Och det där med längd/volym borde redan vara förberett eftersom ni uppenbart har lagrat volym och minimilängd i databasen redan, det ser vi ju i artbeskrivningen. Ett script som plockar ut det bör ju inte ta många minuter att fixa. Nu vet jag inte hur sökfunktionen är uppbyggd, men det bör inte vara några konstigheter att integrera det.

[COLOR=black]Jag förstår exakt vad du menar, men den kunskap du och jag har kan inte kommuniceras på det sätt som du försöker göra.[/COLOR]

[COLOR=black]Du kan inte ens via telefon förklara exakt vad som ska göras, även om du kan fixa det själv i sömnen framför tangentbordet. Lika lite som Kjell kan förklara för dig hur han har gjort för att översätta den senaste boken om malar.[/COLOR]

[COLOR=black]Du, jag och andra som jobbar med databaser och programmering tjänar inget på att övermästra och tala om för andra vad som ska göras eller borde ha gjorts.[/COLOR]

[COLOR=black]Däremot kan vi i specifika fall komma med konkreta goda råd, på ett språk alla kan förstå.[/COLOR]

[COLOR=black]Personligen tycker jag att Zoopets fisk och växt databaser är utmärkta, med tanke på att det inte är ett proffsjobb med en taxa på 800 – 1200 i timmen.[/COLOR]