Sockan2005 skrev:
Av alla akvarier jag haft så har dom minsta varit dom som aldrig drabbats av problem endast dom två "större". Mitt dåvarande 60L fick jag grönalger/nitrit inom 2 veckor från uppstart. Mitt nuvarande på 110L verkar det inte bra fast nitritvärdena säger annat. Vattnet är en kristallklart som i dom små. visserligen fick de karet en ny stock men vattnet innan dess var lika "smutsigt" som nu. Den gamla stocken tror jag inte färgar för den har jag haft i snart 1 år.

Kan ju säga att jag gjort samma procedur med varje kar.

Så: Är det verkligen lättare med ett större kar? Eller är det för att jag endast har en fisk i dom små karen som gör så att det går bättre för mig?

Belastade du karen i början med mycket fisk? Har du mer fisk än växter i förhållade till de mindre?
Absolut att det är lättare med större. För mig känns 250 L dock som en gräns för att man går över till jobbigare, speciellt med tanke på om man behöver flytta dem och inte ens orkar bära i ena änden [:o] Sen ska man nå ner till botten.. Ha ett stort ytterfilter osv...
Det blir jobbigare med det praktiska runt om alltså, inte daglig skötsel... [:-174]