1, visst är ett större kar tyngre och omöjligt att bära själv vid flytt, ta med några vänner så är det både roligare och problemen är ute ur bilden.

2, att allt blir dyrare håller jag inte med om, jag köpte ett beggat kar i riktigt bra skick där jag fick med allt som behövdes, från ytterfilter till inredning, btn bakgrund mm. Fick också med L-malar för värde av ca 2500kr samt ciklider för värde av 800kr.

Ska du köpa helt nytt så blir det dock en bra slant att lägga ut. Jag tycker däremot det är roligare att köpa beggat då man får med massa tillbehör och liknande. Gäller bara att hålla ögonen öppna och hugga till då man hittat något bra.

3, håller inte med då man säger att det räcker med 10% vattenbyte var 14de dag eller att bara fylla på avdunstat vatten etc. Jag tycker detta är slarv, men det är min egen åsikt :) Jag har som regel att byta 30% av vattnet varje vecka, detta varesig om mitt kar är på 50L eller 1000L. (dock med undantag om man råkar ha ett super filter system) men även om jag skulle ha ett super filter system så skulle jag endå inte vara nöjd utan vattenbyte, det är en rutin som sitter i :)