Vi i klubben frågade grossister om Guldfiskskålar, här är de som svarade.
Så här svarade Gibbon
Tack för ditt mail, det innehåller relevanta frågor. Som svar på dina frågor så skulle jag viljasäga följande. Det är inte någon bra miljö för fiskar att leva i det vet vi. Om vi kan tänkas upphöramed glasskålen? det är under disskussion. Jag vi skulle kunna tänka oss att skriva vilka fiskar som passaratt leva i en glasskål i informationssyfte. Jag skulle bara vilja tillägga att vi markndsför inte skålen som en Guldfisk(fiskskål) utan mer som en skålsom du kan odla dina växter i, eller blomsterarrangemang. Sedan så är det viktigt att branschen i helhet tar ställning i huruvida vi skall arbeta med den form av produkteller ej. Jag hoppas du fått svar på dina frågor om inte så är du välkommen att ringa mig på.
AkvarieTeknik
Det gör jag gjärna om det kommer en lag på det eller om dom andra grossiterna slutar med dom.
Simontorp
Våra frågor är:
Anser ni att små glasskålar är en bra miljö för fiskar.
>Nej ju större akvarie desto bättre tycker vi. Att kalla dem för guldfiskskålar var naturligtvis dumt av oss och detta har vi ändrat på.
Är ni beredda att upphöra med försäljningen av glasskålar.
>Vill varken säga ja eller nej. Vi har flera gånger diskuterat att ta bort just glasskålarna. Att vi inte tagit beslutet beror på att en
>väldigt stor majoritet av våra kunder vill ha dem i sitt sortiment. Tyvärr är det också så att trenden just nu är mindre och mindre
>akvarier i alla de former. Detta är något som man ser runt om i världen på mässor mm. En utveckling som vi ser som olycklig.
>Vill också nämna att vi försöker styra försäljningen till akvarier på 54 liter och uppåt. Detta gör vi genom att varje månad ha olika
>kampanjpriser på akvarier. Något som vi aldrig har på glasskålar.
Kan ni tänka er att med små akvarium och glasskålar ha en rekommendation om till vilka fiskar de ur djurskydds synpunkt är lämpliga.
>Bra förslag!